Officiellt samarbete med Uppsala universitet

Lunds universitet meddelar att Uppsala universitet blir officiell samarbetspartner i COVID Symptom Study Sverige

Lunds universitet har nöjet att meddela att vi har ingått ett samarbetsavtal med Uppsala universitet inom ramen för COVID Symptom Study Sverige. Forskare från Uppsala universitet, med professor Tove Fall i spetsen, har sedan studiens start deltagit i forskningsprojektet. Nu blir Uppsala universitet en fullvärdig samarbetspartner och kommer därmed att hjälpa till i arbetet med att analysera data.

”Vi har sedan tidigare goda relationer mellan forskargrupperna i Uppsala och Lund vilket katalyserade det här samarbetet. Tillsammans kan vi nu bättre utnyttja all den information som samlas in via COVID Symptom Study i Sverige. Vi vill förstå smittans utbredning och samtidigt bistå regionerna med att snabbt hitta nya utbrott.” kommenterar Tove Fall, professor vid medicinska institutionen vid Uppsala universitet. ”I forskningsprojektet kommer vi också lära oss mer om när symtomregistreringsdata fungerar bra och mindre bra, vilket kommer att kunna vara till stor hjälp i framtida covid-19-forskning, men också när vi framöver vill studera andra typer av sjukdomar.”

”För att projekt så som detta ska lyckas krävs ett engagemang från allmänheten, men det boostas också av det intellektuella samarbetet mellan ledande epidemiologer och analytiker i Sverige. Därför är Lunds universitet väldigt glada över att vi nu kan utöka vårt samarbete med Uppsala universitet när det gäller analyser av data från COVID Symptom Study Sverige”, säger professor Paul Franks, huvudansvarig för studien vid Lunds universitet.

Läs nyheten från Uppsala universitet här