Avhandling med COVID Symptom Study-data

Hugo Fitipaldi som arbetat med studien COVID Symptom Study sedan dess lansering i mars 2020 har nu avlagt sin doktorsexamen (PhD) i klinisk medicin med inriktning genetisk epidemiologi efter att ha försvarat sin doktorsavhandling förra veckan vid Lunds universitet.

Hugo vid pulpet försvarar sin avhandling
Hugo Fitipaldi försvarar sin avhandling vid Lunds universitet

Hugos avhandling heter “Use of artificial intelligence to mine large datasets to derive public health evidence” och den finns att läsa i sin helhet, på engelska, här.

I sitt arbete använder Hugo och hans kollegor avancerade tekniker för att utvinna data från stora datauppsättningar och maskininlärning för att lära sig mer om bland annat covid-19 ur ett folkhälsoperspektiv. I avhandlingen ingår två vetenskapliga artiklar med data från COVID Symptom Study. Den första beskriver arbetet med att skapa en symtombaserad modell för att uppskatta sannolikheten för symtomatisk covid-19, vilken sedan användes för att uppskatta den regionala förekomsten av covid-19 i Sverige. I den andra artikeln användes data från mer än en halv miljon studiedeltagare från tre länder för att undersöka hur fetma och typ 2-diabetes påverkade symtom och varaktighet för postcovid.

Vi gratulerar Hugo till hans examen och tackar honom för allt hans arbete med COVID Symptom Study Sverige.

Hugo Fitipaldi och de andra forskarna som ingår i teamet på COVID Symptom Study Sverige arbetar fortsatt med att analysera och publicera resultat från studien. Publicerat material kommer att delas här på sidan.