Analys av effekten av rekommendationerna för personer 70+

Förra veckan publicerades en artikel baserad på data från COVID Symptom Study Sverige i tidskriften European Journal of Public Health.

Artikeln beskriver resultat från en studie som genomförts av forskare vid Göteborgs universitet, Lunds universitet, Uppsala universitet och internationella forskningsgrupper. Du kan läsa artikeln i sin helhet på engelska här

Studien baserades på data från COVID Symptom Study Sverige tillsammans med nationella registerdata om allvarlig covid-19-sjukdom (inläggningar på sjukhus och dödsfall). Det övergripande målet med studien var att bedöma vilken effekt rekommendationerna om social distansering för äldre personer i Sverige under den första pandemivågen 2020 hade. Om du deltagit i studien minns du säkert att vi under en viss tid dagligen frågade dig om social distansering och hur ofta du t.ex. besökte olika platser i samhället.

Sverige hade under delar av pandemin specifika rekommendationer för social distansering för personer 70 år och äldre. Analyserna i den aktuella studien visade att det under perioden i fråga skedde en kraftig reduktion av antalet besök per vecka på platser där många människor vistades (-13 %) och av allvarliga covid-19-fall (-16 %) för personer 70+ år. De åldersspecifika rekommendationerna kan därför enligt författarna ha förhindrat mellan 1 800 och 2 700 allvarliga covid-19-fall i Sverige under perioden. Studien innehåller empiriska data om hur personer i samhällen med en generell hög grad av förtroende för myndigheter kan reagera på icke-tvingande, åldersspecifika policyer för social distanseringen när ett nytt virus cirkulerar.

Vi passar på att åter tacka våra studiedeltagare för deras engagemang i studien som möjliggjort denna och andra studier kring covid-19