Hudutslag och covid-19

Dermatologer i Storbritannien lanserar tillsammans med COVID Symptom Study ett bildgalleri med covid-19-relaterade hudutslag

skin

I juni identifierade forskarna på COVID Symptom Study i Storbritannien hudutslag som ett av de viktigaste symtomen som bör övervägas när man ställer en covid-19-diagnos och nu är man med och lanserar webbplatsen COVID 19 Skin Patterns som innehåller bilder på covid-19-relaterade hudutslag.

Tack vare data från appen upptäckte forskarna vid King’s College London tidigare i år att nästan nio procent av deltagare i COVID Symptom Study som testats positivt för covid-19-infektion också rapporterat in någon typ av hudutslag. För att gå vidare genomförde KCL tillsammans med ZOE en separat undersökning online där 12 000 personer med misstänkt eller bekräftad covid-19 svarade på frågor och fick möjlighet att ladda upp bilder. Sjutton procent av personer som testades positivt för pågående covid-19-infektion rapporterade hudutslag som sitt första symtom och en femtedel rapporterade hudutslag som sitt enda symtom. Utslag var två gånger så vanliga hos barn än hos vuxna*. ”Ett nytt hudutslag” visade sig vara en något bättre prediktor för ett positivt PCR-prov än feber eller hosta var.

Bilderna som samlades in av COVID Symptom Study granskades, klassificerades och organiserades av ett team ledande dermatologer. Efter idogt arbete kunde så COVID Symptom Study, ZOE och British Association of Dermatologists tidigare denna vecka lansera en webbplats helt tillängnad dessa bilder.

Webbplatsen innehåller mer än 400 bilder på de olika typerna av covid-19-relaterade utslag. De vanligaste är av typerna: nässelutslag (urtikaria), värmeutslag, vattkoppsliknande utslag och utslag på fingrar och tår.

Webbplatsen är öppen för alla och är avsedd att hjälpa läkare och allmänhet runt om i världen att avgöra om ett ovanligt utslag kan vara ett tecken på covid-19. Bildgalleriet kommer att uppdateras löpande i och med att ny information om covid-19-relaterade hudutslag blir tillgänglig.

Eftersom forskarna vid King’s College London och ZOE redan har ett nära samarbete med den brittiska regeringen har man i veckan bett NHS (hälso- och sjukvårdsmyndigheten) att lägga till ”ett nytt hudutslag” på den officiella listan över symtom på covid-19. Den brittiska regeringen ämnar att genom kontinuerligt uppdatera listan med symtom reducera antalet infektioner och i slutänden rädda liv.

* I Storbritannien och USA kan även barn använda appen COVID Symptom Study och vuxna kan rapportera åt andra, inte bara sig själv.

Länkar

Nyhetsbulletin från ZOE