Trendbrott i Stockholm

Trendbrott i Stockholms län – fler med covid-19-symtom

Nyhetsbulletin

COVID Symptom Study Sverige har noterat ett trendbrott i andelen studiedeltagare i Stockholm med pågående symtom på covid-19. COVID Symptom Study är en appbaserad forskningsstudie som i Sverige genomförs av Lunds universitet och Uppsala universitet i samarbete med King’s College London och Zoe Global Limited.

Under sommaren har andelen deltagare med symtom på covid-19 i Stockholms län stadigt sjunkit, men sedan den 2 augusti har vi sett en ökning som är oroande (se bild). Vi ser också att nedgången nationellt har avstannat. Våra analyser om uppskattad förekomst av symtomatisk covid-19 i Sverige skickas varje vecka till samtliga regioners smittskyddsenheter i form av veckorapporter.

Vi följer läget noga och är mycket tacksamma för alla deltagare som fortsätter att rapportera regelbundet i appen. Under sommaren har vi tyvärr sett en nedgång i antalet aktiva deltagare vilket gör rapporteringen för de län som har färre deltagare mer osäker. Vi vill därför uppmana gamla som nya deltagare att rapportera så ofta som möjligt.

För att se läget i ett specifikt län eller postnummerområde just nu hänvisar vi till vår resultatsida samt till våra veckorapporter.

trendbrottstockholm