Analys av covid-19 under juni och juli månad 2020

Analys av professor Tove Fall, Uppsala universitet, om det rådande läget i Sverige

Så har sommarmånaderna juni och juli passerat i pandemins tecken. Läget i Sverige har förbättrats dramatiskt under sommaren vad gäller sjukhusinläggningar och död till följd av covid-19. Vad som ligger bakom denna förbättring är inte ännu klarlagt. I våra data från symtomappen ser vi också en tydlig nedgång under juni månad och en svag nedgång under juli månad.

lineplot

Möjliga förklaringar till nedgången under sommarmånaderna kan vara minskade sociala interaktioner i inomhusmiljöer till följd av sommarlov och semestertider, ett ökat fokus på provtagning och smittspårning samt immunitet i vissa grupper som har många sociala kontakter. Vad som kommer hända under hösten kan vi bara gissa, men det är verkligen inte dags att slappna av. Fortsätt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring fysisk distansering och stanna hemma så fort du har symtom. Det är också viktigt att du går och testar dig om du tror att du har covid-19. Det är både viktigt för att myndigheterna ska kunna följa smittan, för att du ska kunna vidta rätt försiktighetsåtgärder och egenvård samt för att vi forskare ska kunna förstå riskfaktorer och konsekvenser av infektionen. Du som läser det här kanske redan nu deltar i studien COVID Symptom Study (och använder appen) och undrar hur du ska registrera ditt test? Det är viktigt att du anger vilken typ av test du tagit, om det var ett näs –svalgtest eller ett blodprov. På så sätt förstår vi om det var ett så kallat PCR-test, det vill säga test för pågående infektion, eller om det var ett antikroppstest. Om du saknar ett svarsalternativ som passa dig så kan du alltid lägga till mer information i fältet längst ned.

Vi på CSSS har trots semestertider uppnått flera delmål, vilket vi hoppas ni lagt märke till och som vi är stolta över. Den stora synliga förändringen är att vi nu uppdaterar kartorna, vanligtvis vardagseftermiddagar på vår nya ”dashboard” CSSS-resultat. En dashboard är programmerad att visa nya resultat på ett standardiserat sätt. Om du har synpunkter eller frågor kring dashboarden, hör av dig  csss-resultat [at] med [dot] lu [dot] se (csss-resultat[at]med[dot]lu[dot]se). Den nya dashboarden har tagits fram av medarbetare vid LUDC, Lunds universitet och den uppdateras fortlöpande. Håll ögonen öppna, för vi planerar en rad nya funktioner.

En annan nyhet är att vi sedan vecka 26 sammanställer en veckorapport som vi skickar till landets samtliga regioner samt till Folkhälsomyndigheten där vi visar utvecklingen på nationell nivå samt gör listor över de områden som haft störst förändringar sedan veckan innan. Om du vill fördjupa dig i våra data hittar du rapporterna här. Det är åter medarbetare i dataanalysteamet vid medicinska fakulteten vid Lunds universitet som tar fram rapporterna med stöd från epidemiologer både från Lunds universitet och Uppsala universitet. Vi har fått mycket positiv återkoppling på dessa veckorapporter från bland annat olika regioners smittskyddsläkare och vi fortsätter att utveckla dem.

Vi samarbetar också med CSS-grupperna i Storbritannien och USA. Det är många intressanta studier på gång. Bland annat har vi studerat hur symtombilden ser ut för gravida med covid-19. Vi arbetar också intensivt med nya sätt att identifiera ”hotspots” och att utvärdera hur väl de sedan avspeglar ökning i antal sjukhusvårdade.

Tyvärr ser vi en viss nedgång i hur ofta våra deltagare rapporterar – vi hoppas att du som läser detta vill fortsätta bidra till studien både genom att fortsätta rapportera och genom att uppmuntra personer i din omgivning! Det är oerhört viktigt för studiens fortsatta framgång och för att våra data ska vara så korrekta och aktuella som möjligt.

CSSS genom Tove Fall, Uppsala universitet