Vanliga frågor
Svar på några av våra vanligaste frågor
För frågor som inte besvaras nedan, klicka på länkarna till vänster för fler frågor och svar
Jag har en fråga om påminnelserna från appen om att rapportera?
En del av våra deltagare erfar problem med påminnelsefunktionen efter en appuppdatering. Vi rekommenderar att du avinstallerar appen, laddar ned den på nytt och loggar in. Kontrollera även att du har funktionen för påminnelser påslagen via huvudmenyn i appen.
Det är inte möjligt att välja när på dygnet din påminnelse kommer och appen känner inte heller av om du redan har rapporterat den dagen. Samtliga deltagare som har påminnelsen aktiverad får den samtidigt.
Jag ska svara på frågorna om vaccin och har problem
Om du erfar problem med att registrera vaccindoser rekommenderar vi att du kontrollerar att du har den senaste appversionen. En del användare kan behöva avinstallera appen och ladda ned den på nytt för att sedan logga in för att uppdateringar ska slå igenom.
Kan jag ändra uppgifter om min diabetes och hur svarar jag på de kompletterande frågorna?
Nej, de uppgifter du redan angivit går inte att ändra. De kompletterande frågorna om diabetes lades till i juni så om du har använt appen efter det så har du redan svarat på de kompletterande frågorna. För nya deltagare och deltagare som inte rapporterat sedan i våras dyker dessa frågor upp automatiskt.
Hur ändrar jag min e-postadress eller hälsoinformation i appen?
Det går tyvärr inte att uppdatera hälsoinformation eller ändra e-postadress i appen ännu utan det alternativ som finns är att
a) Skapa ett nytt konto med den nya e-postadressen/nya uppgifterna.
b) Fortsätta att logga med den gamla e-postadressen. Nackdelen med alternativ b är att du då inte kommer att kunna ta emot eventuella utskick som appens utvecklare skickar ut eller mejl vid återställning av lösenord. Vi rekommenderar därför alternativ a.
Ska jag fortsätta att rapportera även om jag redan haft covid-19 eller har vaccinerats?
Ja, alla data är viktiga för oss så fortsätt att rapportera även om du haft covid-19. Vi kommer framöver att forska på hur vaccinationsprogrammet påverkar pandemiförloppet samt på eventuella biverkningar så därför är det viktigt att fortsätta att använda appen även efter vaccionation.
Kan jag lägga till/ändra min blodgrupp i efterhand?
I dagsläget är det inte möjligt att redigera information som denna i din profil. Vi hoppas att det inom snart framtid ska vara möjligt för deltagare att ändra eller lägga till kompletterande information.
Varför är den nya kartsidan svår att se och navigera på min smarttelefon?
I den första lanseringen av resultatsidan har vi fokuserat på att göra kartor och resultat tillgängliga på bästa sätt via dator. Sidan innehåller mycket information och de interaktiva delarna fungerar bättre på dator än smarttelefon. Vi är medvetna om att vissa modeller och märken av smarttelefoner gör det svårt att se all information. Vi arbetar på att hitta en lösning som fungerar bättre med smarttelefoner och vi ber om överseende om detta tar längre tid än planerat. Vårt fokus i dagsläget ligger främst på att utöka mängden och detaljdjupet av information vi kan presentera samt på att den ska nå ut dels till våra deltagare, men även till kontaktpersoner inom smittskydd på regional och nationell nivå.
Varför kan man rapportera hur man mår mer än en gång per dag?
Om dina symtom förändras under en dag så är det viktigt att du kan rapportera det. Du kanske känner dig frisk på morgonen men utvecklar symtom på eftermiddagen. Om du rapporterar att du är frisk flera gånger på en dag så kommer det att räknas som en hel frisk dag.
Mitt lösenord fungerar inte, vad ska jag göra?
Om du har glömt eller är osäker på ditt lösenord kan du klicka på ”Glömt lösenordet” längst ner på inloggningssidan. Ange din e-postadress (den du registrerat dig med) så skickar ZOE (appens utvecklare) en länk till dig för att återställa lösenordet. Ibland kan denna återställningsmejl hamna i skräpposten. Om detta inte fungerar kan det vara nödvändigt att avinstallera appen och installera den på nytt. Du kan även använda denna återställningslänk för att begära ett nytt lösenord.
Appen har plötsligt bytt till engelska, hur ändrar jag tillbaka till svenska?
När appen uppdateras händer det ibland att deltagare aktivt måste gå in och välja Sverige som land igen. Detta gör du genom att klicka på den svenska flaggan och sedan logga in i appen. Om problemet kvarstår ber vi dig testa att avinstallera appen och installera den på nytt. Välj sedan den svenska flaggan och logga in på ditt konto.
Varför blixtrar det till när jag öppnar appen, tar ni en bild av mig?
Nej, appen tar ingen bild. Appen har inte tillgång till din telefons kamera. Den vita skärm som kort visas (blixtrar) är en del av öppningsprocessen och har att göra med att appen kontrollerar att din version av appen är den senaste.
COVID Symptom Study Sverige
Studien COVID Symptom Study Sverige lanserades i april 2020 och totalt deltog drygt 208 000 personer i Sverige i studien. Studiens datainsamlingsfas avslutades i juli 2022. Vi har tagit emot fler än 20 miljoner dagsrapporter från studiedeltagare vilka ni ligger till grund för vårt fortsatta arbete med att analysera och publicera resultat från studien. Du kan läsa mer om när och varför datainsamlingsfasen avslutades här och resultat från studien kommer att delges som nyheter på denna sida.