Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Vanliga frågor

Svar på tio av våra vanligaste frågor

För frågor som inte besvaras nedan, klicka på länkarna till vänster för fler frågor och svar

Jag får inte längre några påminnelser i appen om att rapportera?

En del av våra deltagare erfar problem med påminnelsefunktionen efter en appuppdatering. Appens underhållsansvariga (ZOE) är medveten om problemet och försöker åtgärda det så snart som möjligt. Kontrollera även att du har funktionen för påminnelser påslagen via huvudmenyn i appen.

Kan jag lägga till ett antikroppstest? Ska jag fortsätta rapportera fast jag testats positivt?

Du fyller i antikroppstest på samma sida som tester för pågående infektion. På efterföljande sida anger du vilken typ av test du gjort, där blodprov indikerar att det var ett antikroppstest. Vi registrerar alla tester våra deltagare anger vare sig de är PCR (pågående), eller för antikroppar (blodprov), och vare sig provsvaret är positivt, negativt eller otydligt, eller du väntar på svar (detta kan uppdateras i efterhand). Alla data är viktiga så fortsätt rapportera även om du redan haft covid-19.

Kan jag lägga till/ändra min blodgrupp i efterhand?

I dagsläget är det inte möjligt att redigera information som denna i din profil. Vi hoppas att det inom snart framtid ska vara möjligt för deltagare att ändra eller lägga till kompletterande information.

Varför är den nya kartsidan svår att se och navigera på min smarttelefon?

I den första lanseringen av resultatsidan har vi fokuserat på att göra kartor och resultat tillgängliga på bästa sätt via dator. Sidan innehåller mycket information och de interaktiva delarna fungerar bättre på dator än smarttelefon. Vi är medvetna om att vissa modeller och märken av smarttelefoner gör det svårt att se all information. Vi arbetar på att hitta en lösning som fungerar bättre med smarttelefoner och vi ber om överseende om detta tar längre tid än planerat. Vårt fokus i dagsläget ligger främst på att utöka mängden och detaljdjupet av information vi kan presentera samt på att den ska nå ut dels till våra deltagare, men även till kontaktpersoner inom smittskydd på regional och nationell nivå.

Varför kan man rapportera hur man mår mer än en gång per dag?

Om dina symtom förändras under en dag så är det viktigt att du kan rapportera det. Du kanske känner dig frisk på morgonen men utvecklar symtom på eftermiddagen. Om du rapporterar att du är frisk flera gånger på en dag så kommer det att räknas som en hel frisk dag.

När jag rapporterar symtom stämmer inget av alternativen som rör sjukvård mig. Jag är antingen på arbetet (eller motsvarande) eller så har jag vid kontakt med primärvård/akuten fått rådet att stanna hemma?

Vi vet att det saknas ett alternativ för sjukvårdskontakter som återspeglar att man har varit i kontakt med primärvård eller akutmottagningar, en eller flera gånger, utan att bli inlagd eller testad för covid-19. Vi vet även att personer med långvariga symtom ibland inte anses vara smittbärande och därför återgått till arbete eller annat. Zoe arbetar på att inkludera dessa alternativ i en kommande uppdatering av appen. 

Mitt lösenord fungerar inte, vad ska jag göra?

Om du inte kan logga in med ditt lösenord, så kan du klicka på ”Glömt lösenordet” längst ner på inloggningssidan. Om du sedan anger din e-postadress (den du registrerat dig med) så skickar Zoe en länk till dig för att återställa lösenordet. Ibland kan denna återställningsmejl hamna i skräpposten. Om detta inte fungerar kan det vara nödvändigt att avinstallera appen och installera den på nytt.

Appen har plötsligt bytt till engelska, hur ändrar jag tillbaka till svenska?

När appen uppdateras händer det ibland att deltagare aktivt måste gå in och välja Sverige som land igen. Detta gör du genom att klicka på den svenska flaggan och sedan logga in i appen. Om problemet kvarstår ber vi dig testa att avinstallera appen och installera den på nytt. Välj sedan den svenska flaggan och logga in på ditt konto.

Varför blixtrar det till när jag öppnar appen, tar ni en bild av mig?

Nej, vi tar ingen bild. Appen har inte tillgång till din telefons kamera. Den vita skärm som kort visas (blixtrar) är en del av öppningsprocessen och har att göra med att appen kontrollerar att din version av appen är den senaste.

Måste man trycka på Klar-knappen när man fyllt i sin rapport?

Nej. Din rapport registreras när du svarat på sista frågan i appen.

Sidansvarig:

Ställ en fråga

Har du en fråga?

Ställ den till covid-symptom-study [at] med [dot] lu [dot] se

 

Ladda ned appen här

App logo for COVID Symptom Study

Alla personuppgifter som samlas in är skyddade i enlighet med EU:s dataskyddsförordning 2016/679, också kallat GDPR (General Data Protection Regulation). Lunds universitet kommer enbart att använda data till medicinsk forskning i enlighet med deltagarnas informerade samtycke.

Kontakta oss: covid-symptom-study [at] med [dot] lu [dot] se