Webinar om långdragna covid-19-symtom (postcovid)

Den 29 april anordnar COVID Symptom Study Sverige, med hjälp av UppTalk, Uppsala universitet ett lunchwebinar med fokus på att diskutera långdragna symtom vid covid-19. Vi välkomnar alla att delta. Zoom-eventet tillåter max. 500 deltagare och det är "först till kvarn" som gäller på dagen då ingen förregistrering är möjlig. Du kan dock be om en påminnelse 30 minuter innan webinariet börjar via länken nedan. Diskussionen hålls på svenska och riktar sig främst till allmänheten, men även andra forskare och media är välkomna. Vi vill uppmuntra deltagare i studien samt andra intresserade av ämnet att logga in i Zoom-mötet och lyssna/delta.

En betydande andel av de som haft covid-19 får kvarstående symtom sk. långtidscovid eller postcovid. COVID Symptom Study med 4,6 miljoner deltagare pågår i tre länder och data från studien har använts för att beskriva tillståndet och dess riskfaktorer. I detta webinar diskuterar studiens forskare professor Maria Gomez och professor Tove Fall forskningsresultat med patientrepresentant Åsa Kristoferson Hedlund och immunolog och docent Petter Brodin vid Karolinska institutet.

Du hittar webinariet via Facebook-eventet eller här
Be om en påminnelse 30 minuter innan eventet här.

Du kan läsa den senaste artikeln med data från COVID Symptom Study om långdragna symtom som publicerades den 10 mars 2021 i Nature Medicine här och en "populärvetenskaplig sammanfattning" på svenska här.