Stora variationer i landet

Sverigekarta

Sedan vecka 26, 2020, har COVID Symptom Study varje vecka sammanställt en veckorapport där vi markerar vilka områden som har högst och lägst uppskattad förekomst av symtomatisk covid-19 och i vilka områden förekomsten verkar öka snabbast. Dessa veckorapporter publiceras på vår hemsida och skickas bland annat till Sveriges smittskyddsenheter och Folkhälsomyndigheten.

Vi bevakar hela tiden utvecklingen i Sveriges län och när vi ser att ett postnummer har en avvikande utveckling så tittar vi närmare på området för att se om vi kan upptäcka en trend. I områden där vi har många deltagare som rapporterar regelbundet har vi bra underlag för att göra uppskattningar.

I veckorapporten för vecka 8 2021 ser vi att Gävleborgs Län och Norrbottens Län ligger högst bland länen. Bland postnummerområdena är det Gävle (postnummer som börjar på 80) som hamnar i topp med en uppskattad förekomst av symtomatisk covid-19 på 1,6 % hos befolkningen 18 år och äldre. Postnummerområde 80 är även ett av de områden som haft en av de största ökningarna nationellt sett under de senaste 7 dagarna (+53,3 % jämfört med vecka 7). Gävle har de senaste dagarna nämnts mycket i medias rapportering då antalet bekräftade covid-19-fall fyrdubblats de senaste veckorna. Det har diskuterats i samband med att en hög andel av en specifik virusvariant påträffats i regionen, dvs. den så kallade brittiska varianten, eller B.1.1.7 som bedöms vara mer smittsam.

Inte långt från Gävle geografiskt sett ligger Uppsala (postnummerområde 75) och här har man en av rikets för närvarande lägsta noteringar på 0,3 % uppskattad förekomst. Uppsala var först ut i höstens andra våg, men har ännu inte sett någon konstaterad tredje våg. Uppsala har bland annat uppmärksammats för länets aktiva smittspårning och smittskyddsarbete samt samverkan med universitetet. Projektet CRUSH Covid är ett tvärvetenskapligt projekt vid Uppsala universitet med vilket vi på COVID Symptom Study sedan oktober haft ett samarbete. Det är möjligt att Region Uppsalas proaktiva smittskyddsarbete har spelat in i den i dag låga förekomsten av covid-19. En annan iakttagelse för vecka 8 är att postnummerområde 83, med bl.a. Åre och Östersund, är det området som har haft störst ökning nationellt sett under de senaste 7 dagarna (+82,3 % jämfört med vecka 7).

Tack vare den dagliga rapporteringen från studiedeltagare via appen så har data från COVID Symptom Study kunnat användas som en tidig förvarning för uppåtgående smittspridningstrender och våra trendkurvor över tid och de regionala skillnaderna i smittspridning har stämt väl överens med vad andra aktörer senare rapporterat. Med den ökade testkapaciteten och intensiva smittskyddsarbete som pågår runt om i hela Sverige så blir värdet av att ha ”färsk” data extra tydligt.

Om du är nyfiken på ditt område kan du besöka vår resultatsida och klicka på kartan eller söka på ditt postnummer. Vi presenterar prediktioner (uppskattad förekomst) för områden med fler än 200 studiedeltagare. Om ditt område är grått betyder det att för få invånare i ditt område deltar i studien. Kanske du kan tipsa vänner och bekanta om studien och appen för att öka deltagarantalet där du bor? Ju fler studiedeltagare som rapporterar regelbundet, desto bättre blir våra beräkningar.

*Observera att data som diskuteras ovan för vecka 8 kan skilja sig något från de data som presenteras på vår resultatsida. Resultatsidan uppdateras dagligen och följaktligen kan siffrorna ovan skilja sig något från dagens prediktioner.